لاهوتی : اتمام بررسی طرح کاهش آلودگی هوا/لزوم وجود عزمی جدی برای مقابله با این پدیده
نايب رييس فراكسيون محيط زيست مجلس با اشاره به اتمام بررسي طرح كاهش آلودگي هواي شهر تهران و كلانشهرها در كميسيون مربوطه، تاكيد كرد كه حل مشكل آلودگي هوا زنجيرهاي به هم پيوسته است كه از عهده يك سازمان و ارگان برنميآيد.
مهرداد لاهوتي در گفتوگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اظهار كرد: فراكسيون محيط زيست مجلس نشستي را با معاونت سابق سازمان محيط زيست آقاي محمدزاده برگزار كرد كه خروجي آن تهيه طرح كاهش آلودگي هواي شهر تهران و كلانشهرها بود، اين طرح براي بررسي به كميسيونهاي مربوطه ارجاع شد كه اميدواريم به زودي در صحن علني مورد بررسي قرار گيرد.
وي افزود: در حال حاضر اين طرح در نوبت رسيدگي براي قرار گرفتن در دستور صحن علني است كه شايد با استفاده از ماده 104 آييننامه، 50 نفر از نمايندگان درخواست قرار گرفتن اين طرح را با اولويت در دستور كار مجلس ارائه دهند.
نماينده مردم لنگرود در مجلس تاكيد كرد: فارغ از بررسي اين طرح مهم اين است كه سازمان محيط زيست به عنوان متولي مقابله با آلودگي هوا اين موضوع را جدي بگيرد و در صورت تصويب نسبت به اجراي اين قانون اهتمام ويژه داشته باشد، البته با درايتي كه ما از خانم ابتكار رييس سازمان محيط زيست سراغ داريم ميدانيم ايشان براي مقابله با اين پديده جدي هستند.
لاهوتي با اشاره به بخشي از جزييات اين طرح گفت: در اين طرح تاكيد شده است كه سوخت استاندارد خودروها بايد يورو4 بوده و نيروي انتظامي حق شمارهگذاري خودوروهاي فاقد يورو4 را ندارد.
وي يادآور شد: در حال حاضر سوخت استاندارد ما يورو2 است، اين در حالي است كه طبق قانون برنامه چهارم سوخت بايد استاندارد يورو4 را اخذ ميكرد، همچنين استاندارد خودروهاي ما بايد يورو4 باشد كه چنين چيزي نيست و استاندارد خودورها در حال حاضر يورو2 است.
نايب رييس فراكسيون محيط زيست مجلس افزود: جاي تاسف است كه استاندارد خودروهاي وارداتي يورو5 است ولي استاندارد خودروهاي داخلي يورو2 ميباشد.
لاهوتي با بيان اينكه بيش از 80 درصد آلودگي تهران و كلانشهرها ناشي از آلودگي خودروهاست، گفت: زماني عزمي جدي براي جمعآوري خودروهاي فرسوده در كشور ايجاد شد اما اينكار متوقف شد، اكنون مشاهده ميشود كه خودروهاي فرسودهاي در تهران تردد ميكنند و عزمي براي جمعآوري آنها وجود ندارد.
نماينده مردم لنگرود در مجلس افزود: از طرف ديگر بايد عزمي جدي براي ارتقاي حمل و نقل عمومي وجود داشته باشد چون تا وقتي كه اين موضوع رخ ندهد نبايد انتظار داشت كه مردم از خودروهاي شخصي خود استفاده نكنند.
به گفته وي آلودگي هوا زنجيرهاي به هم پيوستهاي است كه نميتوان گفت سازمان و دستگاهي خاص متولي مقابله آن است. همه دستگاهها بايد براي مقابله با اين پديده وارد ميدان شود.
میثم موسی پور
مقدم همۀ عزیزان را گرامی میداریم، در ضمن ما را با ارائۀ نظرات و پیشنهادات سازندۀ خود در اصلاح این وبلاگ یاری فرمائید.